PROJEKTY ZREALIZOWANE W ROKU 2015


Klub dla Rodzin na Woli i Białołęce

Kluby dla Rodzin na Woli i Białołęce to przyjazne i otwarte dla wszystkich miejsca rozwoju całej rodziny, spotkań, wymiany doświadczeń, warsztatów, zajęć dla dzieci, porad specjalistów z różnych dziedzin.

W Klubach znajdziecie Państwo:

Kawiarnię Mamy i Taty.
Miejsce stworzone dla rodziców z dziećmi i oczekujących na dziecko prowadzone w formie luźnych spotkań przy kawie i herbacie. Forma spędzania wolnego czasu, bez spotkań tematycznych, czas na swobodną zabawę dzieci i rozmowy rodziców. Jest to miejsce integracji rodzin, zawierania nowych znajomości, wymiany doświadczeń, udzielania wzajemnych porad, miłego spędzania czasu poza domem.
W Klubie czekają na rodziców i dzieci różne ciekawe zajęcia, między innymi:

Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku od 5 miesięcy do 6 lat. W zajęciach biorą udział rodzice z dziećmi.

· BOBOLAND (6 m.ż.-18 m.ż.)
Zajęcia mają na celu rozwinięcie zmysłów oraz pobudzenie rozwoju postrzegania świata (sensomotorykę) niemowląt i małych dzieci. Ćwiczenia zawarte w zajęciach doskonalą proces odbioru bodźców z otoczenia: wzrokowych, słuchowych, dotykowych. Praca rodzica z dzieckiem pozwala na wzmocnienie więzi. W trakcie warsztatów rodzice poznają fazy rozwoju dziecka do 2 roku życia oraz nauczą się jak stymulować jego rozwój.

· FIKU SMYKU (3 r.ż.-6 r.ż.)
Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci wraz z rodzicami. Poprzez kreatywną zabawę, przemienność zajęć muzycznych, ruchowych, plastycznych rozwijają kompetencje przedszkolne. Uczą koncentracji uwagi, aktywności w grupie, stosowania się do zasad. Dzięki obecności rodzica dzieci w bezpieczny sposób doświadczają siebie wśród rówieśników i rozwijają gotowość do pracy w grupie. Każde zajęcia będą nową przygodą połączoną ze zdobyciem nowych umiejętności.

· ZWIERZAKI Z NASZEJ PAKI (2 r.ż.- 6 r.ż)
Podczas warsztatu dzieci będą mogły oswoić się ze zwierzętami. Zajęcia z udziałem specjalnie wyselekcjonowanych zwierząt dostarczają możliwości motywacyjnych, edukacyjnych, rekreacyjnych oraz terapeutycznych. Zajęcia prowadzone przez specjalistę od dogoterapii.

Warsztaty i treningi skierowane do przyszłych rodziców i starszego rodzeństwa.

· POCZEKALNIA
Warsztat skierowany jest do osób spodziewających się pierwszego bądź kolejnego dziecka. Celem zajęć jest wzmocnienie więzi partnerów, psychiczne przygotowanie się rodziców i rodzeństwa do nowej roli. Nasze warsztaty, pomogą od pierwszych dni budować satysfakcjonującą, bezpieczną więź z maluchem i nauczyć się języka, którym do nas mówi.

· DIET COACHING DLA MAM
Warsztaty z prawidłowego odżywiania mamy i maluszka. Istnieją kluczowe zagadnienia, które powinna znać przyszła mama. Na przykład: Czym jest odżywianie się, a czym nie jest?
Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta mamy i jej dziecka? Jak skorygować swój jadłospis, tak by był jak najlepszy i jak najzdrowszy? Jak zdrowo i smacznie gotować? Tego dowiedzą się uczestniczki zajęć.

Warsztaty i treningi dla rodziców.

· TRENING KOMUNIKACJI I WYCHOWANIA
Podczas treningu rodzice poznają sekrety komunikacji i ustalania zasad oraz reguł panujących w domu. Odpowiemy sobie na pytanie: jak mówić aby dzieci słuchały, oraz w jaki sposób budować relację, aby dzieci mówiły o sobie. Zajęcia na podstawie Metody Porozumienia Bez Przemocy. Nauczymy się jak określać i przestrzegać zasad panujących w domu i otoczeniu.

Spotkania i warsztaty tematyczne dla rodziców i opiekunów.
Otwarte spotkania, wykłady i prelekcje połączone z dyskusją. W czasie spotkań rodzice będą mogli uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące wychowania i pielęgnacji dzieci. Są to spotkania współtworzone przez rodziców poprzez zgłaszanie najgorętszych tematów. Na spotkaniach poruszone będą tematy takie jak: Pierwsza pomoc u dzieci, Co jest zdrowe a co nie, Nieznośny dwulatek, Jak postępować z niejadkiem, Rywalizacja wśród rodzeństwa, Rola Taty w wychowaniu dziecka, Nadpobudliwość u dzieci, Adaptacja przedszkolna, Trening nocnikowy, Sen dziecka, Błędy popełniane przez dobrych rodziców, Co zrobić, Wszystko o dyscyplinie, Jak podnieść odporność dziecka, Mamy niepełnosprawne dziecko i wiele innych.
Spotkania tematyczne odbywają się raz w miesiącu.

Konsultacje i poradnictwo psychologiczne i mediacje rodzinne.
Indywidualne, rodzinne bądź małżeńskie poradnictwo psychologiczne. Wsparcie indywidualne i mediacje par.

Czytelnia i biblioteka.
Książeczki dla dzieci, książki na temat rozwoju i wychowania dzieci, na temat relacji między rodzicami, literatura popularnonaukowa. Z czytelni można korzystać w godzinach otwarcia Klubu.


Wszystkie informacje odnośnie zajęć i terminów dostępne na stronie:

www.klubdlarodzin.pl

lub pod numerem telefonu

518 242 943



________________________________________________________________________________________________________

Klub dla młodzieży ZAMIAST

Projekt Klub dla młodzieży ZAMIAST ma na celu zagospodarowanie czasu wolnego młodzieży gimnazjalnej w wieku 13– 17 lat z terenu Warszawy, w szczególności z Dzielnicy Wola poprzez podjęcie działań zmierzających do:

- wyrównywania deficytów szkolnych i rozwojowych,
- kształtowania społecznie akceptowanych wzorców zachowań,
- poszerzenia wiedzy na temat bezpieczeństwa i zdrowego trybu życia,
- stymulowania rozwoju osobistego, pasji i zainteresowań,
- edukacji w zakresie profilaktyki,
- rozwoju umiejętności społecznych i życiowych.

Podstawowymi formami w programie są różnorodne zajęcia, warsztaty, spotkania z młodzieżą, między innymi:

- wyrównywania deficytów szkolnych i rozwojowych,
- zajęcia rozwijające zainteresowania i pasje,
- korepetycje i pomoc w odrabianiu zadań domowych,
- warsztaty umiejętności społecznych,
- programy profilaktyczne,
- zajęcia techniczno-plastyczne,
- gry i zabawy interaktywne, taneczne i sportowe,
- wycieczki i wyjścia do ośrodków kultury, sportu, rekreacji w zależności od zainteresowań młodzieży,
- promowanie wolontariatu wśród młodzieży i działania na rzecz społeczności lokalnej,
- zajęcia z pierwszej pomocy przedmedycznej,
- działania promujące zdrowy styl życia,
- spotkania z ciekawymi ludźmi wykonującymi różne zawody i profesje,
- klub książki, filmu i fotografii.

Klub dla młodzieży ZAMIAST

jest alternatywą dla pustego i często szkodliwego spędzania czasu przed komputerem, telewizorem, czy wśród podwórek, osiedli i centrów handlowych. Zamiast siedzenia przed telewizorem, zamiast agresywnych gier komputerowych, zamiast podejmowania zachowań ryzykownych razem z rówieśnikami, zamiast tracić czas na puste siedzenie pod blokiem młodzież może przyjść do ich klubu, który sami tworzą.

Klub czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 15:00 – 19:00 oraz w wybrane soboty.


Więcej informacji na stronie:

www.klubzamiast.pl

oraz na portalu

FB Klub Zamiast

lub pod numerem telefonu

518 242 943



________________________________________________________________________________________________________

OFERTA KONSORCJUM „ZONA MURANÓW”

„Zona Muranów” jest platformą, która łączy różnego rodzaju działania dotychczas realizowane przez Stowarzyszenie ASLAN, Stowarzyszenie Przyjaciół Czarnych Koszul „Wielka Polonia”, Chrześcijańską Fundację „NEBO”, Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny KARAN, Stowarzyszenie „Amfora” oraz instytucje wspierające, tworząc koalicję, aby dzieci i młodzież znalazły specjalistyczną pomoc, ofertę aktywnego spędzania czasu wolnego, rozwijania zainteresowań. Zajęcia przeznaczone będą dla uczniów wszystkich klas, każdego rocznika. Każdy uczeń będzie mógł wziąć udział w dowolnej liczbie zajęć. Zajęcia będą całkowicie nieodpłatne dla uczniów.


Zajęcia dodatkowe zorganizowane zostaną według następujących obszarów tematycznych:

WSPARCIE DLA EDUKACJI Realizatorzy: Stowarzyszenie Przyjaciół Czarnych Koszul Wielka Polonia, Stowarzyszenie ASLAN

1. Pogotowie lekcyjne to zajęcia wyrównawcze prowadzone przez doświadczonych korepetytorów, które umożliwią uczniom nadrobienie braków programowych, a także pomoc w odrabianiu prac domowych. Praca będzie się odbywać w małych grupach o podobnym zaawansowaniu i grupie wiekowej, w razie potrzeby prowadzone będą również lekcje indywidualne.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Agata Koczowska tel. 536 290 462 e-mail: agata.zona.muranow@gmail.com

2. Działania wspomagające proces uczenia się:
- Szkoła Pasji - spotkania rozwijające i pogłębiające zainteresowania dzieci. W ramach Szkoły Pasji planujemy: spotkania z ciekawymi ludźmi, pasjonatami swoich dyscyplin, mini-eksperymenty naukowe, gry dydaktyczne, wyjścia na warsztaty do muzeów warszawskich itd.
Odbiorca: kl. IV – VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Agata Koczowska tel. 536 290 462 e-mail: agata.zona.muranow@gmail.com

- SUS do wiedzy to 60-minutowe zajęcia edukacyjne przy wykorzystaniu komputerów podłączonych do Internetu, podczas których dzieci same, w ramach swoich grup, szukają odpowiedzi na ciekawe pytania z różnych dyscyplin nauki.
Odbiorca: kl. VI SP
Kontakt: Virginia Dulęba tel. 519 659 427 e-mail: zona.muranow@gmail.com

- Trening Pamięci i Koncentracji Uwagi to kurs realizowany na podstawie licencji Szkoły Pamięci Wojakowskich (SPW). Kursy te prowadzone są przez autoryzowanych trenerów i w oparciu o autorską metodę Szkoły Pamięci Wojakowskich. Kurs nie jest prowadzony w formie wykładu, lecz jest treningiem, na którym uczestnicy rozwijają pamięć, uwagę, wyobraźnię. Celem zajęć jest poprawa koncentracji uwagi, spostrzegania i tym samym zapamiętywania materiału szkolnego. Trening prowadzony w formie luźnych zajęć, ćwiczeń multimedialnych ma za zadanie wykształcenie nawyku zapamiętywania oraz przekonanie dzieci, że nauka, to nic trudnego. Szczególną satysfakcję z zajęć odnoszą uczniowie, którzy osiągali wyniki w nauce przeciętne lub poniżej przeciętnej.
Odbiorca: kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Edyta Trzaska tel. 501 141 710 email: edyta.trzaska@fundacjanebo.pl

3. Zajęcia logopedyczne proponowane jako uzupełnienie oferty poradni psychologiczno –pedagogicznych i/lub szkoły, mają na celu terapię dzieci z opóźnioną wymową, dysfunkcjami rozwojowymi, które mogą wpływać na problemy z porozumiewaniem się. Zadanie skierowane jest w pierwszej kolejności dla dzieci z klas młodszych. Realizowane będzie przez wykwalifikowanych logopedów z partnerskich szkół (zatrudnionych przez Stowarzyszenie).
Odbiorca: SP 210 oraz SP 220
Kontakt: Virginia Dulęba tel. 519 659 427 e-mail: zona.muranow@gmail.com

4. Nauka w działaniu, warsztaty miejsko – historyczne dotyczyć będą historii Warszawy przez pryzmat sportu i ludzi z nim związanych. Uczestnicy poznają opowieści o zdarzeniach, klubach i osobach, które składają się na sportowe oblicze Warszawy - od początku XX wieku aż po dzień dzisiejszy. Uczestnicy będą mogli poznać ciekawe i inspirujące zdarzenia z historii warszawskiego sportu, jego powiązania z innymi dziedzinami życia społecznego (np. z kulturą). Nauczą się pracy w grupie, ale i samodzielnego podejmowania decyzji, odpowiedzialności oraz krytycznej analizy źródeł informacji.
Odbiorca: kl. IV – VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Agata Koczowska tel. 536 290 462 e-mail: agata.zona.muranow@gmail.com

ROZWÓJ OSOBISTY Realizatorzy: Stowarzyszenie Przyjaciół Czarnych Koszul Wielka Polonia, Stowarzyszenie ASLAN
1. Specjalistyczna pomoc psychologiczna dla dzieci młodzieży. Oferta skierowana do dzieci i młodzieży z problemami edukacyjnymi i adaptacyjnymi. Składać się będzie z działań diagnostycznych i terapeutycznych prowadzonych wg autorskiego programu Stowarzyszenia Aslan zawartego w publikacjach „Równe Szanse” i „Krok za Krokiem”, którego najważniejsze elementy to budowa zaufania między dzieckiem a terapeutą będąca podstawą zmiany, rozpoznanie deficytów i charakterystyka możliwości dziecka, indywidualnie dobrane działania korygujące. Innowacyjnym elementem działań jest obecność rodziców w części działań prowadzonych przez terapeutę.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Virginia Dulęba tel. 519 659 427 e-mail: zona.muranow@gmail.com

2. Warsztaty socjoterapeutyczne dla dzieci oraz Warsztaty rozwoju osobistego. Celem tych spotkań jest psychoedukacja, profilaktyka oraz kształtowanie u uczestników szerokiego zakresu kompetencji społecznych, emocjonalnych i poznawczych. Do kształtowanych umiejętności należeć będą m. in.: komunikacja werbalna i niewerbalna; asertywność; twórczość; współpraca w grupie i rozwiązywanie konfliktów; efektywne i konstruktywne radzenie sobie ze stresem; kompetencje z zakresu inteligencji emocjonalnej, adekwatna samoocena z umiejętnością świadomego i efektywnego wykorzystania w codziennym życiu własnych zasobów w różnych sferach, konstruktywne rozwiązywanie problemów. Zajęcia obejmować będą również treści z zakresu profilaktyki przemocy i uzależnień oraz promocji zdrowego stylu życia.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Virginia Dulęba tel. 519 659 427 e-mail: zona.muranow@gmail.com
Kontakt: Agata Koczowska tel. 536 290 462 e-mail: agata.zona.muranow@gmail.com

DZIAŁANIA NA RZECZ DZIECI ULICY Realizator Fundacja Chrześcijańska NEBO
1. Streetworking jest formą pracy pedagogicznej i socjalnej skierowaną do dzieci i młodzieży pozostającej poza konwencjonalnym systemem opieki i wsparcia. W skład działań wchodzą zajęcia integrujące i animacyjne na terenie zamieszkania dzieci, oraz zajęcia podczas których streetworkerzy zabierają dzieci do innych ciekawych poznawczo lub rekreacyjnie miejsc. Potencjalnym efektem tych działań będzie rozpoczęcie uczęszczania przez podopiecznych na zorganizowane zajęcia proponowane przez Konsorcjum Zona Muranów jak i pobliskie świetlice środowiskowe.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Edyta Trzaska tel. 501 141 710 e-mail: edyta.trzaska@fundacjanebo.pl


2. Animacje uliczne to najskuteczniejsza forma pracy z dziećmi i młodzieżą poza ich miejscem zamieszkania, która w sposób otwarty i naturalny pozwala im zaangażować się w różne formy zabawy i tym samym nawiązać kontakt z pedagogami i pracownikami socjalnymi. W ramach działań Dziecięcej Strefy ART planujemy organizować zajęcia sportowe, gry, mini koncerty, zabawy z chustą Klanza, zajęcia teatralne, bańki mydlane, malowanie twarzy, zajęcia z tańca hip-hop, break dance, zajęcia plastyczne.
Odbiorca: kl. I-VI SP
Młodzieżowej Strefy ARTplanujemy organizować podwórkowe zajęcia z rapu, graffiti, tańca break dance, hip hop, naukę chodzenia na szczudłach, fireshow, ogromnych baniek mydlanych itp. zachęcimy młodzież do uczęszczania na zajęcia w Klubie Zamiast i innych.
Odbiorca: kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Edyta Trzaska tel. 501 141 710 e-mail: edyta.trzaska@fundacjanebo.pl


ROZWÓJ ZAINTERESOWAŃ Realizator Stowarzyszenie Przyjaciół Czarnych Koszul Wielka Polonia, Stowarzyszenie Amfora
1. Dziennikarstwo to zajęcia, podczas których uczestnicy zapoznają się ze specyfiką wszystkich gatunków dziennikarstwa. Zdobędą wiedzę dotyczącą min. doboru tematu, selekcji materiału, konstrukcji tekstu i obrazu, sztuki przeprowadzania wywiadów, redakcji tekstu, kompozycji kadru w fotografii i filmie, emisji głosu, prowadzenia „na żywo” audycji radiowej. Wiedzę zdobywaną podczas warsztatów będą wykorzystywać podczas działań praktycznych: tworząc teksty, prowadząc audycję radiową, tworząc film o Muranowie, przygotowując uliczne wystawy fotografii.
Ważnym sposobem praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy będzie prowadzenie fanpage „Zona Muranów” na portalu społecznościowym Facebook. Fanpage będzie głównym kanałem zewnętrznej komunikacji całego Konsorcjum.
Odbiorca: kl. IV-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Agata Koczowska tel. 536 290 462 e-mail: agata.zona.muranow@gmail.com


2. Warsztaty ceramiczne są to zajęcia, podczas których dzieci i młodzież mogą stworzyć unikalne dzieło. Tworzenie ceramiki stwarza warunki do działań twórczych, rozwija poczucie piękna i wrażliwości, oswaja ze sztuką, a także pomaga w rozwijaniu zdolności manualnych. Praca z gliną to możliwość oderwania się od nowoczesnego świata zdominowanego przez masowe produkty i sztuczne materiały.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz I-III Gimnazjum
Kontakt: Robert Rzeszutek tel. 692 873 375 e-mail: pracownia@amfora.org.pl


3. Warsztaty rękodzielnicze poprowadzą osoby, które reprezentują ginące i rzadkie zawody, takie jak wytwarzanie papieru czerpanego, świec, mydła, czy też warsztaty, na których dzieci będą robiły domki dla ptaków. Za każdym razem zajęcia będą konsultowane z dziećmi tak, aby czuły się nie tylko odbiorcami, ale także kreatorami, co przełoży się do ich większego zaangażowania w projekt.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz I-III Gimnazjum
Kontakt: Robert Rzeszutek tel. 692 873 375 e-mail: pracownia@amfora.org.pl


4. Warszawska Szkoła Rapu to jedyna na rynku w pełni profesjonalna szkoła dla dzieci i młodzieży. Wykładowcy to profesjonaliści z danych dziedzin muzyki rapu i hip hopu zebrani z całej Polski, będący jednocześnie pedagogami pracującymi z dziećmi i młodzieżą w ramach programów profilaktycznych. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom młodych ludzi proponujemy zajęcia teoretyczne oraz praktyczne z zakresu wiedzy na temat powstania kultury hip-hop oraz jej wszystkich elementów, takich jak: Taniec, Rap, Dj'ing, Graffiti czy Beatbox. Efektem końcowym działań WSR będzie nagranie płyty/ EP i wideoklipu oraz seria koncertów podczas działań publicznych miasta jak np. Wolski Korowód, Warsaw Challange itp., w szkołach, na eventach ulicznych i kulturalnych.
Odbiorca: kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Edyta Trzaska tel. 501 141 710 e-mail: edyta.trzaska@fundacjanebo.pl


5. Zajęcia sportowe mają na celu promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia, a także wychodzą naprzeciw naturalnej u dzieci i młodzieży potrzebie ruchu i współzawodnictwa. W ramach programu sportowego Konsorcjum proponujemy:
• Zajęcia z piłki nożnej z renomowanymi trenerami sportowymi (MKS Polonia Warszawa)
• Naukę koszykówki z czynnymi zawodniczkami (np. Katarzyna Dulnik, Mistrzyni Europy z 1999 r.)
• Rekreacyjne zajęcia i naukę z tenisa stołowego
• Współpraca z WOSiR Polonia oraz MKS Polonia Warszawa
• Spotkania z weteranami sportu (piłkarze, koszykarze, pływacy)

Wraz z rozwojem naszej współpracy i lepszym rozpoznaniem Państwa zapotrzebowania w naszym programie mogą się znaleźć również inne zajęcia i aktywności sportowe wskazane przez szkołę i uczniów.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz I-III Gimnazjum
Kontakt: Agata Koczowska tel. 536 290 462 e-mail: agata.zona.muranow@gmail.com


AKTYWNY CZAS WOLNY Realizator: Stowarzyszenie ASLAN
1. Weekend w ASLANIE to alternatywna forma spędzenia czasu w sobotę - z dala od ulicy, telewizora i komputera. W klubie, przy udziale animatorów oferowane będą zajęcia dostosowane do potrzeb wszystkich uczestników, zróżnicowane ze względu na wiek i oczekiwania dzieci (m.in. wycieczki piesze i rowerowe, gry planszowe i RPG, nauka gry na gitarze, zajęcia plastyczne, zabawy integracyjne i zespołowe, zajęcia z bajkoterapii, tworzenie przedstawień itp.). Klub jest poszerzeniem oferty Placówki Wsparcia Dziennego o zajęcia sobotnie dostępne dla wszystkich chętnych z obszaru Muranowa.
Odbiorca: kl. I-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Virginia Dulęba tel. 519 659 427 e-mail: zona.muranow@gmail.com


WSPARCIE DLA RODZICÓW
1. Pogotowie psychologiczne dla rodziców. Celem działania będzie możliwie szybkie udzielenie pomocy rodzicom lub opiekunom w sytuacjach, gdy będą potrzebować porady w rozwiązaniu problemów wychowawczych takich jak wagary, nieoczekiwana zmiana zachowania dziecka, nieposłuszeństwo lub agresywne zachowanie, kłamstwa, pogorszenie wyników w szkole, problemy rodzinne rzutujące na kondycję psychofizyczną dziecka, brak umiejętności w stosowaniu i przestrzeganiu zasad, konflikt w szkole itp. Pogotowie służy skróceniu czasu oczekiwania rodziców na konsultację, a tym samym zmniejszeniu ich niepokoju i umożliwienie podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemu wychowawczego. W razie potrzeby dzieciom zostanie zaproponowana pomoc terapeutyczna (indywidualna lub grupowa), a rodzicom warsztaty edukacyjno – wsparciowe.
Odbiorca: Rodzice dzieci kl. I-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Virginia Dulęba tel. 519 659 427 e-mail: zona.muranow@gmail.com


2. Warsztaty na ważne tematy są przeznaczone dla tych rodziców (opiekunów), którzy poszukują pogłębienia swojej wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w poszczególnych fazach rozwojowych oraz poszerzenia umiejętności niezbędnych do właściwego wspierania dziecka. Zajęcia odbywać się będą w modułach 3 – 6 godzin. Zaplanowane są jako krótkotrwałe, doraźne działania nastawione na edukację w zakresie konkretnych, pojedynczych zagadnień. Rodzice mogą skorzystać z jednego lub z kilku dowolnych modułów w zależności od własnych potrzeb.
Odbiorca: Rodzice dzieci z kl. I-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Virginia Dulęba tel. 519 659 427 e-mail: zona.muranow@gmail.com


3. Program „Początek” dla dzieci z klas 0 – 1 to poradnictwo rodzinne dla rodziców dzieci z klas 0–1. Program przygotuje rodziców do nowej sytuacji – rozpoczęcie nauki przez dziecko. Rodzice dowiedzą się, jakie mogą napotkać trudności z tym związane i jak sobie z nimi poradzić. Podczas konsultacji psycholog nauczy rodziców jak rozmawiać z dzieckiem, żeby je wspierać i być dla niego oparciem, a nie potęgować jego lęki. Przygotuje rodziców na rozmowy z nauczycielami – kiedy rodzice powinni przejąć inicjatywę, a kiedy pozwolić dziecku samodzielnie reagować na różne szkolne sytuacje. Rodzice dowiedzą się, jak motywować dziecko do nauki.
Odbiorca: Rodzice dzieci kl 0-I
Kontakt: Monika Powierża tel. 22 635 29 24 e-mail: spotkania-arsenal@tlen.pl


WSPARCIE AKTYWNOŚCI SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
1. Niewidzialna ręka to zakrojona na szeroką skalę działalność na rzecz lokalnej społeczności – w tym przypadku – osób starszych zamieszkujących dzielnicę Muranowa.
Dzięki zajęciom każdy z uczniów będzie mógł:
- zapoznać się z historią swojego podwórka, ulicy, domu podczas relacji z ust naocznych świadków wydarzeń;
- wziąć udział w czynnej organizacji eventów i konkursów z zakresu wiedzy o historii własnej społeczności;
- nauczyć się zasad komunikacji z osobami starszymi, uwrażliwić się na potrzeby tej grupy społecznej poprzez bezpośredni kontakt z jej przedstawicielami;
- aktywnie pomagać osobom starszym w codziennych obowiązkach tj. zakupy, sprzątanie, wyprowadzanie zwierząt na spacer;
- wziąć udział w cyklu eventów i spotkań w lokalu Stowarzyszenia Wielka Polonia oraz na terenie dzielnicy Muranów,

Zajęcia będą prowadzone przez animatora programu Niewidzialna ręka, pedagoga, z doświadczeniem w organizacji eventów i spotkań oraz pracy z grupą dzieci i młodzieży, jak również z osobami starszymi.
Odbiorca: kl. IV-VI SP oraz kl. I-III Gimnazjum
Kontakt: Agata Koczowska tel. 536 290 462 e-mail: agata.zona.muranow@gmail.com


Współfinansowane przez Miasto Stołeczne Warszawa



________________________________________________________________________________________________________

Młodzi zdolni Warszawiacy - Naukowy zawrót głowy.

Projekt Naukowy zawrót głowy miał na celu rozbudzenie pasji, zainteresowań dzieci i młodzieży naukami ścisłymi i humanistycznymi oraz promowanie nauki wśród dzieci i młodzieży w wieku 11– 17 lat (V – VI klasa szkoły podstawowej i I-III klasa gimnazjum).
Inicjatywa pozwoliła dzieciom i młodzieży stanąć oko w oko z biologią, fizyką, chemią, historią, informatyką, logiką, matematyką oraz poprawić swoją pamięć i koncentrację uwagi.

Proponowany przez nas program pomógł ciekawie zagospodarować czas dzieci i młodzieży w okresie od marca do grudnia (z przerwą wakacyjną) poprzez podjęcie działań zmierzających do:
- rozszerzania wiedzy z zakresu nauk matematyczno – informatycznych i fizyczno – chemiczno - biologicznych,
- poszerzenie wiedzy na temat historii i prawa,
- rozszerzenia wiedzy na temat przekazu informacji, przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
- rozwijania umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
- pobudzenia aktywności poznawczej dzieci i młodzieży,
- rozbudzania aktywności poznawczej, rozwijania wyobraźni, kształtowania postaw kreatywnych wśród dzieci i młodzieży,
- rozwijaniu kompetencji uczniów w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych,
- stymulowania rozwoju osobistego, pasji i zainteresowań,
- poznania technik szybkiego uczenia się, poprawy pamięci i koncentracji uwagi,
- podjęcia przez młodzież decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym i zawodowym.

Podstawowymi formami w programie będą różnorodne zajęcia z dziećmi i młodzieżą, między innymi:
- warsztaty naukowe,
- ćwiczenia laboratoryjne,
- seminaria i wykłady,
- praktyczne treningi,
- debaty,
- wycieczki do centrów naukowych,
- dyskusje i pokazy.

Celem głównym zadania było poszerzenie wiedzy i umiejętności dzieci i młodzieży poprzez rozbudzenie w nich zainteresowań i pasji naukowych.

Cel główny był realizowany poprzez osiąganie następujących celów szczegółowych:
- Rozbudzanie aktywności poznawczej, rozwijanie wyobraźni, kształtowanie pozytywnej postawy do nauki,
- Promocję nauki wśród dzieci i młodzieży,
- Zwiększenie możliwości intelektualnych dzieci i młodzieży,
- Wspieranie rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego młodzieży,
- Wzbudzenie zainteresowania naukami ścisłymi,
- Wydobycie potencjału twórczego,
- Zmniejszenie liczby młodzieży spędzającej czas wolny na podejmowaniu zachowań ryzykownych zwłaszcza na podwórkach osiedli będących skupiskiem przestępczości i zachowań patologicznych,
- Wskazanie młodzieży ciekawych sposobów na spędzanie wolnego czasu.

Sposób realizacji założonych celów
Założone cele realizowane były poprzez podjęcie następujących działań:
Prowadzenie warsztatów, seminariów, treningów, dyskusji, ćwiczeń laboratoryjnych m. in.:
- JA I DNA – warsztaty biologiczno-chemiczne
- PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI – warsztaty fizyczno-astronomiczne
- W CYFROWYM ŚWIECIE - warsztaty matematyczno - logiczno – informatyczne
- WCZORAJ DZIŚ I JUTRO – warsztaty z historii i prawa
- PAMIĘĆ DOSKONAŁA

Prowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych.
Organizowanie wyjść do ośrodków kulturalnych i naukowych.


________________________________________________________________________________________________________

Nie daj się skręcić

Projekt "Nie daj się skręcić” miał na celu zapobieganie uzależnieniom od narkotyków oraz ograniczenie zachowań ryzykownych podejmowanych przez młodzież w wieku 13 – 19 lat poprzez zwiększenie dostępności oraz poszerzenie oferty terapeutycznej dla młodzieży eksperymentującej z narkotykami oraz ich rodzin.
Inicjatywa miała charakter ogólnodzielnicowy i skierowana była głównie do młodzieży i dzieci, które:
- są zagrożone uzależnieniami ze względu na sytuację rodzinna i społeczną,
- mają trudności w pokonywaniu codziennych wyzwań,
- pochodzą z rodzin dotkniętych alkoholizmem i przemocą,
- wykazują problemy szkolne i wychowawcze,
- reagują strachem na każdą zmianę i boją się nowych sytuacji,
- mają trudności w definiowaniu i wyrażaniu swoich emocji,
- mają trudności w radzeniu sobie z ,,trudnymi” emocjami: złością , strachem, smutkiem
- w grupie są wycofane, onieśmielone lub narzucają się innym, są nadmiernie pobudzone, niespokojne,
- mają trudności z przestrzeganiem reguł grupowych,
- są członkami różnych nieformalnych grup młodzieżowych gdzie używanie narkotyków jest przyjętą normą,
- nie lubią chodzić do szkoły,
- eksperymentują ze środkami psychoaktywnymi głównie marihuaną i haszyszem,
- do rodzin oraz rodziców/prawnych opiekunów młodzieży

Celem głównym zadania było zapobieganie uzależnieniom wśród młodzieży w wieku 13-19 lat poprzez pomoc psychologiczną dla osób eksperymentujących ze środkami psychoaktywnymi oraz ich rodzin.
Cel główny był realizowany poprzez osiąganie następujących celów szczegółowych:

- Kształtowanie postaw abstynenckich wśród młodzieży,
- Udzielenie młodzieży i rodzinom wsparcia psychologicznego i ułatwienie dostępności do różnych form pomocy,
- Pogłębienie wiedzy na temat skutków zażywania substancji psychoaktywnych,
- Promowanie zdrowego stylu życia, postaw asertywnych w walce z narkotykami,
- Udzielenie rodzinom pomocy psychologicznej i edukacyjnej w zakresie profilaktyki i udzielania rad wychowawczych,
- Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców/opiekunów prawnych,
- Wskazanie młodzieży różnych sposobów na spędzanie wolnego czasu innych niż te, które proponują środowiska dysfunkcyjne,
- Wprowadzanie młodzieży w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm,
- Przeciwdziałanie społecznej izolacji młodzieży eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi,
- Wspieranie rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego młodzieży.

SPOSÓB REALIZACJI ZAŁOŻONYCH CELÓW:
- koncerty profilaktyczne na terenie wybranej szkoły gimnazjalnej /ponadgimnazjalej z programem profilaktycznym - "Antymina”,
- warsztaty dla nastolatków i rodziców uczące komunikacji i rozwiązywania konfliktów - "Spina”,
- trening komunikacji i wychowania dla rodziców/opiekunów prawnych,
- praca socjalna i dyżur telefoniczny,
- grupa wsparcia dla młodzieży uzależnionej do marihuany i haszyszu,
- indywidualne konsultacje i poradnictwo psychologiczne oraz mediacje rodzinne,
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- spotkania edukacyjne z instruktorem terapii uzależnień.


________________________________________________________________________________________________________

YOU(TH) - FORUM

Projekt o nazwie YOU(TH) – FORUM miał na celu zapobieganie uzależnieniom oraz ograniczenie zachowań ryzykownych podejmowanych przez młodzież z wolskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych poprzez podjęcie działań zmierzających do:
- stworzenia i wystawienia sztuki w ramach Teatru Forum,
- edukacji w zakresie profilaktyki,
- zapewnienia młodzieży zagrożonej uzależnieniami ułatwionego dostępu do różnego rodzaju form edukacji kulturalnej,
- rozwoju umiejętności społecznych i życiowych,
- kształtowania społecznie akceptowanych wzorców zachowań,
- poszerzenia wiedzy na temat bezpieczeństwa i zdrowego trybu życia,
- stymulowania rozwoju osobistego, pasji i zainteresowań.
Innowacyjny projekt warsztatów Teatru Forum o nazwie YOU(TH) – FORUM skierowany jest do młodzieży ze środowisk zagrożonych alkoholizmem w wieku 13- 18 lat zamieszkujących Warszawę, głównie Dzielnicę Wola. Oparty jest na zasadzie „Powiedz, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem” (przysłowie chińskie).

Celem głównym zadania jest zapobieganie uzależnieniom wśród młodzieży w wieku 13-18 lat poprzez podjęcie edukacji kulturalnej młodzieży,
rozumianej jako rozwijanie kompetencji kulturowych i społecznych, a co za tym idzie przygotowanie młodzieży do podejmowania wyzwań w dorosłym życiu w sferze: emocjonalnej,
społecznej i obywatelskiej z wykorzystaniem innowacyjnej metody Teatru Forum.

Cel główny będzie realizowany był poprzez osiąganie następujących celów szczegółowych:
- przekazanie młodzieży wiedzy i nauka umiejętności, które pomogą im radzić sobie
w trudnych sytuacjach rodzinnych i rówieśniczych,
- kształtowanie wśród młodzieży asertywnej postawy wobec nakłaniania do zachowań ryzykownych,
- w`sparcie w kwestii redukowania przeżywanych emocji, uwrażliwienie na zagrożenia wynikające z destruktywnego radzenia sobie z przeżywanymi uczuciami i emocjami,
- kształtowanie w świadomości uczestników poczucia odpowiedzialności za siebie i swoje decyzje,
- lansowanie przez młodzież i wśród młodzieży pożądanych zachowań i zdrowych,
sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami,
- rozbudzenie wrażliwości estetycznej, rozwijanie ekspresji twórczej i kreatywności,
- aktywizację młodzieży, angażowanie jej w działania mające na celu upowszechnienie kultury wśród młodych,
- kształtowanie postawy osoby, która świadomie uczestniczy w kulturze,
- kształtowanie pozytywnych postaw społecznych,
- wskazanie młodzieży różnych sposobów na spędzanie wolnego czasu innych niż te, które proponują środowiska dysfunkcyjne,
- wspieranie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego młodzieży,
- zapewnienie dzieciom i młodzieży w szczególności ze środowisk zagrożonych zjawiskami patologicznymi, warunków do zrównoważonego rozwoju i wyrównania szans edukacyjnych i kulturalnych,
- włączenie społeczne dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- poprawa funkcjonowania dzieci w grupie rówieśniczej i sytuacjach zadaniowych,
- przeciwdziałanie społecznej izolacji dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- budowanie idei pomocy wzajemnej i relacji samopomocowych wśród młodzieży.

Sposób realizacji założonych celów:
Wszystkie zakładane cele były zrealizowane w oparciu o metodę Teatru Forum i podstawowe zasady pracy nad spektaklem teatralnym. Zadanie będzie wykonane w 4 następujących etapach:
- warsztaty „Usłysz, zobacz, poczuj” – mające na celu integrację grupy, podczas zajęć prowadzący będą wykorzystywać metodę dramy,
- warsztaty „Teatr (i) Forum”– na których młodzież będzie mogła poznać metodę Teatru Forum, jego cele, możliwości oraz podstawy działania na scenie,
- warsztaty „Zróbmy to na Forum” – podczas których młodzież będzie mogła w praktyce przećwiczyć zdobyte umiejętności poprzez stworzenie autorskiego spektaklu i jego realizację na scenie,
- spektakle Teatru Forum – które młodzież odegra podczas przynajmniej dwóch pokazów, pierwszy z nich zrealizowany będzie dla zaproszonych przez młodzież gości, a kolejne dla młodzieży z warszawskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.


________________________________________________________________________________________________________

Aktywacja Dobrej Woli

Projekt "Aktywacja Dobrej Woli” to program skierowany do mieszkańców Dzielnicy Wola mający na celu pobudzenie oddolnych działań ludzi, którzy mieszkają w tej samej klatce, bloku, przy jednej ulicy, na jednym osiedlu,
w jednej dzielnicy. Do projektu włączyliśmy szerokie grono mieszkańców niezależnie od wieku, wykształcenia i sytuacji życiowej.

Głównym celem zadania było wzmacnianie więzi sąsiedzkich pomiędzy mieszkańcami Dzielnicy Wola m.st. Warszawy
poprzez inicjowanie działań na rzecz społeczności lokalnej.


Cele szczegółowe:
- rozwijanie komunikacji społecznej w najbliższym środowisku i nawiązanie bliskich relacji sąsiedzkich przez mieszkańców Dzielnicy Wola,
- tworzenie warunków do powstawania inicjatyw na rzecz społeczności lokalnej,
- kształtowanie wśród mieszkańców współodpowiedzialności za swoje środowisko lokalne,
- wzrost zaangażowania w sprawy społeczności lokalnej wśród jej mieszkańców, a także wzrost tożsamości terytorialnej (blok, ulica, osiedle, dzielnica),
- odkrywanie wartości i możliwości oraz niewykorzystanych umiejętności pojedynczych mieszkańców i całych grup,
- promowanie pracy wolontarystycznej,
- rozwijanie postawy samopomocy i wsparcia dla osób z najbliższego środowiska,
- aktywizacja oraz poprawa funkcjonowania w społeczeństwie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- wzrost kompetencji i aktywności mieszkańców oraz poziomu ich zaangażowania w życie społeczne.

SPOSÓB REALIZACJI ZAŁOŻONYCH CELÓW:
- spotkania z młodzieżą gimnazjalną promujące idee wolontariatu połączone z wybraniem najlepszej inicjatywy na integrację sąsiedzką,
- stworzenie grupy samopomocowej wśród mieszkańców Dzielnicy Wola,
- zainicjowanie akcji świątecznej "Wigilijna Pomoc Sąsiedzka”,
- szkolenie z wolontariatu dla osób chcących angażować się w działania społeczne,
- organizacja Sąsiedzkiej Wigilii,
- spotkania w Sąsiedzkiej Kawiarence,
- spotkanie instytucji lokalnych, organizacji pozarządowych i działaczy społecznych z terenu dzielnicy Wola z przedstawicielami Q Ruchu Sąsiedzkiego w ramach Akademii Inicjatyw Sąsiedzkich.



________________________________________________________________________________________________________

NOWY POCZATEK

Projekt Nowy początek – program pomocy postpenitencjarnej dla osób pozbawionych wolności, zwalnianych z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz ich rodzin.

Program ,, Nowy początek” miał na celu reintegrację społeczną mieszkańców, a także całych rodzin, w których jeden z członków przebywał w zakładzie karnym/areszcie śledczym/zakładzie poprawczym.
W przypadku osób przebywających w jednostkach penitencjarnych programem zostały objęte osoby, których koniec kary przypadał na okres 12 miesięcy lub krócej. Program realizowany był z dużym naciskiem na dzieci i młodzież dorastające
w rodzinach beneficjentów. Rodziny do projektu były dobierane pod kątem dzieci i zwrócenia szczególnej uwagi na ich rozwój i ewentualne deficyty. Rodziny osób osadzonych to specyficzna grupa społeczności, która ze względu na fakt osadzenia jednego
z członków rodziny nie korzysta w pełni z praw, nie wypełnia obowiązków, a także izoluje się od społeczeństwa.

Program ,,Nowy początek” zakładał:
- zdiagnozowanie sytuacji osadzonego i jego rodziny i podjęcie stosownych działań,
- przygotowanie więźnia do opuszczenia zakładu karnego i stworzenie "planu powrotowego”, który da mu szansę na zmianę dotychczasowego życia,
- przygotowanie rodziny na przyjęcie osadzonego członka rodziny,
- objęcie opieką dzieci osób osadzonych i pomoc w wyrównaniu deficytów rozwojowo – szkolnych,
- objęcie pomocą starszych krewnych osób osadzonych niejednokrotnie żyjących samotnie w ubóstwie.

Głównym celem stworzonego przez nas programu było przede wszystkim zatrzymanie ,,błędnego koła” powielania ,,rodzinnej patologii” u mieszkańców Warszawy, w szczególności Dzielnicy Wola.

Cel główny był realizowany poprzez osiągnięcie następujących celów szczegółowych:
- odbudowanie bądź zbudowanie relacji pomiędzy członkami rodziny a osobami osadzonymi,
- zmotywowanie całej rodziny do podjęcia odpowiedzialności za życie swoje i swoich bliskich,
- wyrównanie deficytów rozwojowych i szkolnych dzieci i młodzieży z rodzin objętych programem,
- włączenie samotnych krewnych osób osadzonych do życia grupy objętej programem,
- nabycie umiejętności wychowawczych przez członków rodzin z deficytami opiekuńczo – wychowawczymi,
- Aktywizacja osób osadzonych poprzez współpracę z administracją więzienną i włączenie ich do programów mających miejsce na terenie zakładów
i aresztów (kursy aktywizacji zawodowej, nauka w szkole, kursy internetowe),
- podjęcie pracy zarobkowej zarówno przez osoby osadzone jak i ich rodziny,
- wzmocnienie więzi rodzinnych poprzez ułatwienie kontaktu osadzonych z rodzinami(karty telefoniczne, znaczki, koperty, dowóz na widzenia małych dzieci i osób starszych),
- nabycie przez beneficjentów wiedzy na temat zagrożeń płynących z faktu używania przez dzieci i młodzież środków psychoaktywnych,
- wykształtowanie poprzez spotkania z rodzinami wolontariuszy nowych wzorców ról społecznych, zawodowych i rodzicielskich,

SPOSÓB REALIZACJI ZAŁOŻONYCH CELÓW
Założone cele realizowane były poprzez stworzony indywidualnie dla każdej rodziny plan pracy na pięciu obszarach równolegle:
- doradztwo: psychologiczne, prawne i zawodowe,
- niwelowanie deficytów dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców (zajęcia warsztatowe, treningi),
- Praca socjalna Przyjaciela Rodzina,
- reintegracja społeczna, budowanie więzi społecznych poprzez pracę rodzin wolontariuszy Fundacji,
- pomoc materialna.


________________________________________________________________________________________________________

Program pomocy postpenitencjarnej dla osób pozbawionych wolności, zwalnianych z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz ich rodzin finansowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Program pomocy postpenitencjarnej dla osób pozbawionych wolności, zwalnianych z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz ich rodzin” ma na celu ułatwienie społecznej readaptacji osób pozbawionych wolności, stworzenie warunków do zapobiegania powrotom do przestępstwa oraz wsparcie rodzin osób przebywających/opuszczających zakłady karne/areszty śledcze. Głównym założeniem projektu jest indywidualna praca z beneficjentem programu i jego rodziną trwająca około 12 miesięcy. W naszych działaniach jest miejsce na doraźną pomoc w sytuacjach kryzysowych jednak naszym celem jako grupy specjalistów jest systematyczna praca z beneficjentem, tak aby realnie zmieniła się jego sytuacja życiowa i nie powielał dawnych wzorców zachowania łącznie z powrotem do przestępstwa.

Program zakłada pomoc na wielu płaszczyznach:
• zdiagnozowanie sytuacji osadzonego i jego rodziny oraz podjęcie stosownych działań
• przygotowanie więźnia do opuszczenia zakładu karnego i stworzenie "planu powrotowego”, który da mu szansę na zmianę dotychczasowego życia
• pomoc w przystosowaniu się do warunków wolnościowych po opuszczeniu zakładu karnego/aresztu śledczego
• doradztwo w zakresie spraw rodzinnych i socjalno-bytowych
• pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych skazanych i ich rodzin
• analizowanie przewidywanych trudności readaptacyjnych po opuszczeniu jednostki penitencjarnej i opracowanie sposobów ich przezwyciężenia
• pomoc w nawiązaniu kontaktów z instytucjami pomocowymi i organizacjami społecznymi w celu zapewnienia jak najszerzej pojmowanej pomocy postpenitencjarnej
• przygotowanie rodziny na przyjęcie osadzonego członka rodziny
• objecie opieką dzieci osób osadzonych i pomoc w wyrównaniu deficytów rozwojowo – szkolnych
• objecie pomocą starszych krewnych osób osadzonych niejednokrotnie żyjących samotnie w ubóstwie
• podjęcie działań profilaktycznych w celu zatrzymania ,,błędnego koła” powielania rodzinnych patologii wśród młodzieży osób pozbawionych wolności bądź tych, które opuściły jednostki penitencjarne.
W ramach projektu zapewniamy pomoc psychologiczną, prawna, zawodową, administracyjną oraz rzeczową.

Osoby zainteresowane udziałem w programie prosimy o kontakt mailowy: Fundacja NEBO lub telefoniczny 505 902 336.


Projekt finansuje:



Dołącz do nas na Facebooku